Odysseus Elytis: Ylistetty olkoon, To Aksion esti 1959, suomentanut Markku Pääskynen, WSOY, 2010. Sivumäärä 110.
Odysseus Elytiksen teos Ylistetty olkoon on väkevästi kirjoitettu mytologinen teos, joka on hyvin omintakeinen ja jäi minulle osin hämäräksikin, jonka tässä tapauksessa voi lukea kirjan ansioksi.
Teos alkaa osiolla Genesis, jossa selitetään runomaailman syntyä. Se on kirjoitettu minämuotoon. Minulle ei tullut mieleen Raamatun Genesis vaan jossakin määrin kirjoitusasultaan Johanneksen ilmestys, joka on varsin väkevä teos kaunokirjallisestikin.
Genesis on yhtä runoa pienin tauoin.
Genesis alkaa:
Alussa valo Ja ensimmäinen hetki
jolloin huulet yhä savessa
maistavat maailman asioita
Vihreä veri maassa ja kultaiset mukulat
Ihana meri unessaan levitti haihtuvat
valkaisemattomat taivaanharsot
johanneksenleipäpuitten ja korkeiden palmujen alla
Siellä tapasin maailman
Yksin
ja huusin ja valitin s.15
Ensimmäinen hymni on kahden sivun mittainen, koko Genesis on 17-sivuinen.
Kärsimys-osio 57-sivun mittainen ja noudattaa kaavaa kaksi psalmia, oodi ja lukukappale.
Minusta lukukappaleet olisivat voineet kertoa toisesta maailmansodasta, sillä ensimmäisessä tarinassa lähdetään sotaan ja kolmisivuinen ensimmäinen Marssi eturintamalle -tarina päättyy
"Vihdoin kaukaisuudessa näkyi kohoavia savuja, taivaanrannassa ensimmäiset punaiset ja kirkkaat valoammukset". s.40.
ja toisessa; "Ja samassa pimeyden halkaisi putoavan kranaatin vihellys" s.48. Tarina on kuitenkin paljon symbolisella tasolla ja lyyrisissä ulottuvuuksissa.
Psalmit ovat omanlaisensa
Näyte Psalmi II:sta:
Minulle annettiin kreikan kieli
Köyhä talo Homeroksen rannoilla
kaksi ensimmäistä riviä 29-rivisestä psalmista sivulta 36.
Oodit ovat hyvin rytmisiä, laitan tähän oodi kolmosen, sillä siinä on viitattu alun saveen
Suuni oli yhä savessa * kun hän nimesi sinut
ruusuisen vastasyntyneen * täplikkään ensikasteen
Lainaus sivulta 37
Ensimmäisessä Oodissa on kolme säkeistöä ja 18 säettä, tässä siis kaksi ensimmäistä,
Bloggauksen *-asteriski-merkkiä korvaa kirjassa pieni "asteri"-kukkanen.
Teos päättyy 15-sivuiseen ylistykseen, joka on kolmiosainen runo.
En ymmärtänyt kaikkea teoksesta, mutta pidin siitä, yllä olevat maistiaiset ohjaavat ehkä eri suuntaan, sillä tämä on varsin mytologisen mystinen teos, josta suomentaja Markku Pääskynenkin toteaa alkusanoissa "Meren, valon ja sanan taikuri" "Myös tulkinnat olen jättänyt lukijalle". s.8.
Markku Pääskynen varmasti tietää mytologian tulkinnan, tämä bloggari varmasti ei.
Teos alkaa osiolla Genesis, jossa selitetään runomaailman syntyä. Se on kirjoitettu minämuotoon. Minulle ei tullut mieleen Raamatun Genesis vaan jossakin määrin kirjoitusasultaan Johanneksen ilmestys, joka on varsin väkevä teos kaunokirjallisestikin.
Genesis on yhtä runoa pienin tauoin.
Genesis alkaa:
Alussa valo Ja ensimmäinen hetki
jolloin huulet yhä savessa
maistavat maailman asioita
Vihreä veri maassa ja kultaiset mukulat
Ihana meri unessaan levitti haihtuvat
valkaisemattomat taivaanharsot
johanneksenleipäpuitten ja korkeiden palmujen alla
Siellä tapasin maailman
Yksin
ja huusin ja valitin s.15
Ensimmäinen hymni on kahden sivun mittainen, koko Genesis on 17-sivuinen.
Kärsimys-osio 57-sivun mittainen ja noudattaa kaavaa kaksi psalmia, oodi ja lukukappale.
Minusta lukukappaleet olisivat voineet kertoa toisesta maailmansodasta, sillä ensimmäisessä tarinassa lähdetään sotaan ja kolmisivuinen ensimmäinen Marssi eturintamalle -tarina päättyy
"Vihdoin kaukaisuudessa näkyi kohoavia savuja, taivaanrannassa ensimmäiset punaiset ja kirkkaat valoammukset". s.40.
ja toisessa; "Ja samassa pimeyden halkaisi putoavan kranaatin vihellys" s.48. Tarina on kuitenkin paljon symbolisella tasolla ja lyyrisissä ulottuvuuksissa.
Psalmit ovat omanlaisensa
Näyte Psalmi II:sta:
Minulle annettiin kreikan kieli
Köyhä talo Homeroksen rannoilla
kaksi ensimmäistä riviä 29-rivisestä psalmista sivulta 36.
Oodit ovat hyvin rytmisiä, laitan tähän oodi kolmosen, sillä siinä on viitattu alun saveen
Suuni oli yhä savessa * kun hän nimesi sinut
ruusuisen vastasyntyneen * täplikkään ensikasteen
Lainaus sivulta 37
Ensimmäisessä Oodissa on kolme säkeistöä ja 18 säettä, tässä siis kaksi ensimmäistä,
Bloggauksen *-asteriski-merkkiä korvaa kirjassa pieni "asteri"-kukkanen.
Teos päättyy 15-sivuiseen ylistykseen, joka on kolmiosainen runo.
En ymmärtänyt kaikkea teoksesta, mutta pidin siitä, yllä olevat maistiaiset ohjaavat ehkä eri suuntaan, sillä tämä on varsin mytologisen mystinen teos, josta suomentaja Markku Pääskynenkin toteaa alkusanoissa "Meren, valon ja sanan taikuri" "Myös tulkinnat olen jättänyt lukijalle". s.8.
Markku Pääskynen varmasti tietää mytologian tulkinnan, tämä bloggari varmasti ei.
*****
Odysseus Elytis (oik. Odysseas Alepoudelis tai paremminkin Οδυσσέας Αλεπουδέλλης) syntyi 2.11.1911 Kreetalla ja perhe muutti ennen ensimmäistä maailmansotaa Ateenaan. Markku Pääskysen alkusanojen mukaan hän opiskeli oikeustiedettä ja alkoi kirjoittaa runoja. Runoilija toimi toisessa maailmansodassa vastarintaliikkeessä. Sodan aikana hän "löi" itsensä myös runoilijana läpi. Häntä on kutsuttu uuden ajan Homerokseksi, jonka tarinoissa kaiketi Odysseia (Odysseus) seikkaili.
Odysseus Elytis sai Nobelin kirjallisuuden palkinnon vuonna 1979, ja hän menehtyi vuonna 1996.
Hieno teos ja rehellinen arviointi. En ole tainnut kyseistä teosta lukea tai sitten olen unohtanut, toisaalta tämmöstä voi vaikea unohtaa..
VastaaPoistaTotta oli aika erikoinen, alkuun oli aika ulalla, mutta kun teosta luki "syvemmälle" siinä oli kyllä itua.
PoistaElytis kuvaa "AXION ESTI" eliYlistetty olkoon teoksessa kreikkalaisten vastarintataistelua toisen maailmansodan aikoina ja jälkeen ,saksalaisten miehitysvuosien ,nälkävuoien ,vastarintataistelun ja sen jälkeisten uusien iskujen ,veristen vuosien ,sisällissodan ja muun vainojen alla. Hänen ensimmäinen oivallus ,tarve syntyi tälle runolle kun hän 1948 Sveitsissä näki rikkaiden lapsia ylenkylläisinä ,ja oli juuri palannut Kreikasta ,jossa nälkäiset ,lumppuiset ,orvot lapset elivät -----ristiriita,epäoikeudenmukaisuus .......hän kirjoitti teosta 14 vuotta ja halusi sen muotouttaa ja kirkollisien liturgian muotoon...pitää olla syvät tiedot Kreikan historiasta ,etenkin vastarinnasta ,mytologiastakin ja uskonnosta ymmärtääkseen edes osan tästä laajasta eepoksesta
VastaaPoista