Kirjallisuuden nobelisti Bertrand Russell (1872 - 1970) voitti Nobelin kirjallisuuden palkinnon vuonna 1950. Russell oli jaarli, mutta ennen kaikkea filosofi, loogikko ja matemaatikko. Hän oli myös aseistakieltäytyjä (ensimmäisessä maailmansodassa ja hänet vangittiin) ja pääministeri John Russelin pojanpoika. Häntä kuvattiin Nobelin palkinnon perusteluissa "ihmisyyden ja ajatuksen vapauden esitaistelijana".
Gutenbergissä on hänen teoksiaan, johdatus matemaattiseen filosofiaan sisältää esimerkiksi seuraavanlaista tekstiä:
"We are now in a position to define a real number and an irrational number. A “real number” is a segment of the series of ratios in order of magnitude. An “irrational number” is a segment of the series of ratios which has no boundary. A “rational real number” is a segment of the series of ratios which has a boundary. Thus a rational real number consists of all ratios less than a certain ratio, and it is the rational real number corresponding to that ratio. The real number 1, for instance, is the class of proper fractions. In the cases in which we naturally supposed that an irrational must be the limit of a set of ratios, the truth is that it is the limit of the corresponding set of rational real numbers in the series of segments ordered by whole and part. For example, √ 2 is the upper limit of all those segments of the series of ratios that correspond to ratios whose square is less than 2. More simply still, √ 2 is the segment consisting of all those Rational, Real, and Complex Numbers 90 ratios whose square is less than 2"
On tosiaan olemassa irrationaalilukuja, tätä ennen on käyty muita lukuja läpi, ja aloitettu nollasta.
Kiinan "ongelmia" hän pöyhi 1922, Russell tajusi, että Kiinan väestö tulee olemaan noin neljännes maailman väkiluvusta ja että Kiinan merkitys kasvaa.
"since the Chinese are estimated to constitute about a quarter of the human race. In fact, however, all the world will be vitally affected by the development of Chinese affairs, which may well prove a decisive factor, for good or evil, during the next two centuries. ..."
Kysymykset ovat taloudellisia, poliittisia ja kulttuurisia. Russell nostaa kulttuuriset kysymykset tärkeimmiksi. Vanha sivilisaatio on kokenut nopean muutoksen. Tuolloin Kiinasta on ollut kiinnostunut toisaalta "valkoinen Länsi" toisaalta Japani ...
Tutkimus on pääosin paikkaansa pitävä myös vuonna 2015, sillä Kiina on tärkeä, iso väestöltään, ja taloudeltaan, ja poliittisesti se on suurvalta. Välissä oli tosin toinen maailmansota ja Maon valtaantulo, mutta sillä ei ole ollut pitkän trendin suhteen vaikutuksia.
Luin Russelilta myös yhden kaunokirjallisen teoksen, novellin Metafyysikon painajainen (Retro me Satanas), suomentanut Jarkko Laine, teoksessa Nobel-kirjailijat 3, Otava 1977 ss. 171 - 175.
Kertoja kertoo filosofian professori Andrei Bumblowskin painajaisunesta, jossa joutuu Helvettiin, jossa tapahtuu asioita, jotka ovat epätodennäköisiä, muttei mahdottomia. Lisäksi paikassa tapahtuu negaatioita. Huippukokit tekevät parhaista raaka-aineista ruokaa, mutta lopputuotos on kammottavaa. Apinat kirjoittavat satunnaisesti Shakespearen sonetteja. Ikkunoiden avaaminen ei tuo raikasta ilmaa.
Induktio ei toteudu, koska aina uusi havainto romuttaa sen.
Uni päättyy kun professori kehottaa välttämään sanaa "ei" ja pimeyden ruhtinaan mahti on poissa, puheenparsi muuttuu unen jälkeen, älä tapa muuntuu sanoiksi vaali elämää.
Kertoja kertoo filosofian professori Andrei Bumblowskin painajaisunesta, jossa joutuu Helvettiin, jossa tapahtuu asioita, jotka ovat epätodennäköisiä, muttei mahdottomia. Lisäksi paikassa tapahtuu negaatioita. Huippukokit tekevät parhaista raaka-aineista ruokaa, mutta lopputuotos on kammottavaa. Apinat kirjoittavat satunnaisesti Shakespearen sonetteja. Ikkunoiden avaaminen ei tuo raikasta ilmaa.
Induktio ei toteudu, koska aina uusi havainto romuttaa sen.
Professori tajuaa unessa, että on liikaa "älä" -moralisteja, jotka kieltävät kaiken. Liikaa on ihmisiä, jotka ovat liian arkoja tekemään sitä, mikä pitää tehdä ja myös "ei tee" -tyyppejä. Hän päättelee että haarniskan sisällä on vain huono kielitieteellinen tapa.
Saatanaa liehittelevät filosofit väittävät, että olevainen on näennäistä ja olematon on ainoa todellisuus.
Saatanaa liehittelevät filosofit väittävät, että olevainen on näennäistä ja olematon on ainoa todellisuus.
Uni päättyy kun professori kehottaa välttämään sanaa "ei" ja pimeyden ruhtinaan mahti on poissa, puheenparsi muuttuu unen jälkeen, älä tapa muuntuu sanoiksi vaali elämää.
Erittäin mielenkiintoista!
VastaaPoistaNiin minustakin, en tiennyt Russelista juuri mitään, ja nyt paljon enemmän, myös matematiikan opus ja varsinkin Kiina-katsaus olivat valistavia ja novelli hyvä :)
Poista